Artikelen

Artikelen

Pahnke, J., Lundgren, T., Hursti, T., & Hirvikoski, T. (2014).
Outcomes of an acceptance and commitment therapy-based skills training group for students with high-functioning autism spectrum disorder: A quasi-experimental pilot study.
Autism, 18(8), 953-964.

In dit onderzoek wordt een op ACT-gebaseerde vaardigheids groepstraining (6 weken)
vergeleken met een controlegroep (schoolvakken zoals gewoonlijk/wachtlijst) bij 15 leerlingen met ASS in het speciaal onderwijs. De behandeling bestond uit oefeningen gericht op acceptatie en gericht op handelen naar waarden met als doel een afname in hyperactiviteit en emotioneel gedrag dat geassocieerd wordt met een hoog stressniveau in een schoolsetting. Het niveau van stress, hyperactiviteit en emotionele ontregeling nam af na de training, ook werd er een verbetering in sociaal gedrag gerapporteerd (door deelnemer en docent).

Brazeau, K., Rehfeldt, R. A., Mazo, A., Smalley, S., Krus, S., & Henson, L. (2017).
On the efficacy of mindfulness, defusion, and behavioral skills training on job interviewing skills in dually-diagnosed adults with developmental disorders.
Journal of Contextual Behavioral Science, 6(2), 145-151.

In dit onderzoek wordt de effectiviteit van een op ACT-gebaseerde training (bestaande uit
mindfulness en defusie- oefeningen in combinatie met gedragstraining) op de
sollicitatievaardigheden in mensen met een ontwikkelingsstoornis onderzocht. De training werd gegeven aan (3) jongvolwassenen met ASS, om de angst te verminderen die ervaren werd tijdens sollicitatiegesprekken. Tijdens oefen sollicitatiegesprekken werden de prestaties van de deelnemers geëvalueerd met behulp van een checklist die speciaal voor dit onderzoek was gemaakt. Gedragsvaardigheidstraining, bestaande uit instructies, modellering, repetitie en feedback, werd ook geïmplementeerd voor twee van de drie deelnemers om het verwerven van vaardigheden te vergemakkelijken. Twee van de drie deelnemers vertoonden substantiële prestatieverbeteringen tijdens de oefen sollicitatiegesprekken en alle deelnemers gaven aan zich positief te voelen over de interventies waaraan ze deelnamen. De prestaties van de deelnemers gedurende het oefenen van sollicitatiegesprekken nam toe als defusie werd gecombineerd met
gedragstraining.

Pahnke, J., Hirvikoski, T., Bjureberg, J., Bölte, S., Jokinen, J., Bohman, B., & Lundgren, T. (2019).
Acceptance and commitment therapy for autistic adults: an open pilot study in a psychiatric
outpatient context.
Journal of Contextual Behavioral Science, 13, 34-41.

Deze onderzoekers onderzochten in een (pilot)studie bij 10 jongvolwassenen met ASS in een psychiatrische setting de invloed van een op ACT-gebaseerde groepstraining (12 weken) op kwaliteit van leven, stress, depressie, angst, cognitieve fusie en psychologische flexibiliteit. De behandeling bestond uit een aangepast ACT-groepsbehandeling voor adolescenten met MF oefeningen, defusie oefeningen en acceptatie oefeningen. Er werden significante verbeteringen behaald met ACT op het vlak van psychologische flexibiliteit, stress en depressie, maar niet op angst hoewel het niveau van angst na de behandeling wel af nam. Beperkingen zijn echter de kleine steekproef. Verder was er geen controlegroep en werd gemeten aan de hand van zelfrapportage. De onderzoekers concluderen dat het ACT-programma een veelbelovende behandeling kan zijn en het potentieel heeft om effectief te zijn voor verbetering van diverse vlakken.

Szabo, T. G., Willis, P. B., & Palinski, C. J. (2019).
Watch Me Try: ACT for Improving AthleticPerformance of Young Adults with ASD.
Advances in Neurodevelopmental Disorders, 1-16.

Szabo en collega’s hebben een op ACT gebaseerde training geëvalueerd (Watch me try) naast een directe contingentiemanagement om atletische prestaties van jonge volwassenen met autismespectrumstoornis te vergemakkelijken. Mensen met ASS kunnen zich zorgen maken over het doen van sport, vanwege falen of vallen en sporten om deze reden vermijden. Het doel van de studie was om een nieuw protocol gericht op minder vermijden en meer deelnemen aan sporten bij jongvolwassenen met ASS te evalueren. Zo werd bij drie atleten met ASS die het sporten (klimmen) vermeden uit angst (om te falen of vallen) gekeken naar vermijdingsgedrag (te laat komen) bij de training en werd de valhoogte gemeten tijdens het oefenen met klimmen.
De contingentiemanagement bestond uit taakanalyse, modellering, prompting, vormgeving van stimuluscontrole, differentiële versterking, zelfcontrole, doelen stellen en feedback over
prestaties. De Watch Me Try-interventie omvatte drie modules die zijn ontworpen om alle zes de pijlers te bevatten die het psychologische flexibiliteitsmodel vormen waarop ACT is gebaseerd. De ACT oefeningen bestonden uit het accepteren ongemakkelijke emoties en gewaarwordingen, gedachten observeren zonder ernaar te handelen (Watch; observeren van (angst)gedachten, observeren van lichamelijke sensaties), de aandacht richten op het huidige moment (het opmerken van kleuren of geuren, alsof ze deze nog nooit eerder hebben opgemerkt, met als doel meer afstand te creëren van gedachten over eerder vallen of falen), zichzelf flexibel zien afhankelijk van de context (Me; uitschreeuwen van negatieve woorden over jezelf (defusie) tijdens het klimmen), waarden articuleren en actie ondernemen in lijn met deze waarden (Try; benoemen van eigen waarden en een doel stellen in de eerste stap in die richting).

Bij alle drie atleten verbeterden hun prestaties. Bij twee van de drie deelnemers is ACT gebruikt, bij de derde persoon kwam zijn prestatie onder controle van de directe contingentiemanagement.
De deelnemers kwamen meer op tijd, vermeden minder, vielen minder vaak en minder snel. De onderzoekers concluderen dat acceptatie- en commitment training een positieve bijdrage kan leveren als behandelingsmodaliteit die gedragsprogramma's aanvult met als doel sociaal significant gedrag te verbeteren dat kan worden waargenomen en gemeten in toegepaste contexten.

Terug naar Artikelen en Boeken